dinsdag 21 november 2017

Vrienden



Veel mensen willen nu plotseling vrienden worden op facebook.
Dat begrijp ik eigenlijk wel, doch op de valreep van het leven gevoelt het wat dubbel. Een vriend ben je immers tijdens het leven en niet tijdens de dood. Mensen die jaren op facebook zitten en nimmer enige vorm van belangstelling betoonden, doen nu plotseling een verzoek tot vriend worden en ik wil niet bot en boud worden maar de tijd voor nieuwe vrienden ligt nu achter mij.

Door de valium begin ik dingen te vergeten. Heb ik die medicijnen nu al ingenomen of niet? Heb ik nu wel koffie in het filter gedaan of pruttelt dat apparaat door een leeg zakje? Heb ik mijn toges nou wel of niet afgeveegd na het downloaden? Nou ja, dat laatste merk je snel op als er steeds vliegen achter je aanjagen.

Ook druk aan het neerschrijven hoe de afscheidsdienst er ongeveer uit moet gaan zien. Op de steen die overigens niet te opzichtig moet zijn in mooi zwart met gouden letters mag de tekst: “Eindelijk thuis”, niet ontbreken. Want lieve mensen, u was toch niet van mening dat ons werkelijke thuis op deze planeet ligt? 

Welnee! Overlijden is niets anders dan terug naar de bron. Voor mij is het leven iets complexer dan de  beperkte gedachte dat wij er ooit niet waren, geboren werden en er wel waren en na het overlijden weer niet meer zijn.

Iedereen van ons ontmoet in zijn of haar leven mensen met wie je binnen een minuut een klik hebt alsof je elkaar al eeuwen kent. En ik denk dat dit ook zo is. Enkel hebben we daar geen weet meer van. Er zijn mensen waar je van houdt met een liefde die zo intens is, dat dit duidelijk aangeeft dat de grondslag van deze liefde zijn oorsprong reeds moet hebben in een andere dimensie die wij de hemel/ de Schepper noemen. Overlijden is derhalve niet veel anders dan naar huis gaan en eindelijk je weer herinneren al datgene wat je nu vergeten bent.


Begrijp mij goed, ik hecht geen waarde aan de reïncarnatieleer. De gedachte dat als je het op aarde goed doet, je in een volgend leven als een hoger schepsel terug zou komen. En als je er een rommel van maakt je terug komt als bedelaar of nog lager. 

Als dat waar zou zijn, zou de ganse aarde slechts bevolkt worden door bedelende aarsmaden want zeg nou zelf, wij falen allemaal toch? Wat niet wegneemt dat wij mensen ook in staat blijken tot intens liefhebben. En het is dat liefhebben wat onze gezamenlijke bron vormt welks wij ons thuis noemen. Ik wacht we op jullie, geen zorg……