zondag 22 oktober 2017

Gods kookboek


Het moet mij van het hart dat ik wel eens een gevoel krijg van afgunst. Horen
en lezen wij de Bijbelse verhalen die vol wonderen staan compleet met massa genezingen, mensen die blind waren kunnen zien, mensen die gevangen zaten worden door engelen bevrijd, enfin de lijst is ellenlang. Verhalen hoe geweldig de Schepper in die dagen bezig was.

Nu in onze eeuw(en) lijkt het wel of Hij zich verbergt. De Bijbelse verhalen lijken mythen die in onze dagen ontzenuwd worden als iets wat God ooit deed, doch al eeuwen niet meer doet. Derhalve bevreemdt het mij ook niet dat mensen een gevoel krijgen bedot te worden en het geloof vaarwel zegen. Het troost niet langer om te lezen over wonderbaarlijke genezingen, als je net je kind hebt moeten begraven. Het geeft geen hoop meer op genezing als je vader voor wie je jarenlang gebeden hebt toch jong stierf aan die vreselijke ziekte.

Ben ik mijn geloof aan het verliezen dan? Ik zeg volmondig: ”nee.” Doch ik moet (zoals de Bijbel al voorschrijft) de dingen wel toetsen aan het leven van alle dag me dunkt. Ik zou zo dankbaar zijn als er eens wat meer aandacht komt voor de wonderen die niet kwamen. Nu gevoelt het zo scheef om alsmaar over wonderen te blijven spreken terwijl in het dagelijks leven van alle dag de dingen zo anders zijn.

Wordt het niet eens tijd dat wij volwassen worden en leren inzien dat de Bijbel een prachtige leidraad is voor het leven, doch geen kookboek om eenvoudig en snel een gezond, mooi, gelukkig en lang leven te krijgen? Dat de Bijbel ook volstaat met verhalen over mensen die jong dood gaan, ziek blijven, lijden aan allerhande kwalen zonder dat er genezing komt.

Gods beloften worden immers pas echt volkomen over de muur van dit tijdelijke bestaan heen. Laten we dus niet net doen alsof we reeds het volmaakte zijn binnengegaan.