donderdag 21 september 2017

We doen het voor de Heer



Een kreet die je regelmatig kunt horen als mensen
zich inzetten voor allerhande goed werk. 

Nu moet mij van het hart dat ik het verzetten van liefdewerk een warm hart toedraag, doch als je het enkel voor de Heer doet, krijg ik er toch een vreemde laffe smaak van in de mond. Werkelijke liefde heeft zeker zijn wortels in de Heer als zo danig, doch het ligt in het verlengde van: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Doe je de dingen enkel omdat je van de Heer houdt, dan is er iets grondig mis met je geloofsleven. Als je niet van het schepsel mens kunt houden, dan is het onmogelijk van de Heer te houden. 

Derhalve is een juiste houding je liefdewerken voor je naaste en de Heer te doen. Van mijn part draai je het om, allemaal best. Ik zie het al dat je ergens wordt gevraagd om te komen eten en de gastheer begroet je met de woorden: wij doen dit voor de Heer.

Ik zou onmiddellijk mijn biezen pakken en zeggen: ”Dan nodig je Hem maar uit in plaats van mij.

Eet ze.