donderdag 28 september 2017

Bulldozer evangelisatie


“Meneer u hebt Jezus nodig in uw leven.” Een jongeman sprak mij aan op straat.
Een vorm van straatevangelisatie, dacht ik. Hij had nogal last van puistjes die uitbraken in zijn hals en op zijn voorhoofd waardoor hij me deed denken aan een tube op barsten staande mayonaise.

“Vertelde hem dat ik reeds christen was, doch hij woog me met zijn ogen en daar ik juist met de valhelm in de hand van de oude luid knorrende Harley was gestapt, twijfelde hij ernstig. Ik voldeed niet aan het stereotype beeld van een kerkganger/christen, dus hij schepte adem, deed een paar stappen terug en overzag mijn nog altijd gespierde armen.

“U moet niet spotten met het geloof meneer. Als u wilt schenk ik u het belangrijkste boek op aarde.” Hij zwaaide met een Bijbeltje en ik verzekerde hem zeven vertalingen te bezitten en reeds drie Bijbel te hebben stukgelezen en ter aarde besteld. Een eigenaardigheid mijnerzijds om versleten stuk gelezen Bijbels te begraven, maar ieder mens heeft recht op iets geks.

Hij schudde zijn pukkelige hoofd en draaide zich om en liet mij staan zonder wat te zeggen. Ik keek hem na en zag dat hij een oude vrouw met rollator begon te bepreken. Want zo mag ik het wel noemen dacht ik. Dit is geen evangeliseren dit is examineren.

Veel christenen bedoelen het wellicht goed, doch ze raken de verkeerde snaren. Ze doen me denken aan opgewonden eenden die het zaad wensen te verspreiden doch bij de daad de gegadigde verzuipen in hun drift.


Ze zijn niet in staat om te beseffen dat God de mens tact heeft meegegeven om te bezigen binnen een goed gesprek. Ze gaan als een bulldozer op het doel af en als dat niet lijkt te zijn als ze hoopten dan walsen ze het plat en laten je achter met een gevoel van te licht te zijn bevonden. Als Jezus zo zou zijn, kreeg Hij nimmer volgelingen…