donderdag 24 augustus 2017

Het ware geloof



Soms vraag ik mijzelf hardop af, waarin christenen zich nu onderscheiden van niet
christenen? Een lastige vraag, vindt u niet? Ik bedoel, je kunt kwalijk zeggen dat de kerkgang de basis vormt van hét verschil. Dat is te gemakkelijk en weinig zeggend. De duivel gaat ook naar de kerk. Elke zondag, wees gerust hij vinkt mee.

Bijbelkennis dan? Hmm, ik twijfel. Ook daar staat de duivel zijn mannetje blijkt als wij de Bijbel openen. Nee, kennis van Gods woord maakt u en mij geen christenen, hooguit opgeblazen. Tis jammer maar helaas.

Dat u bent gedoopt in de kerk misschien? Tja, er wordt in de kerk nogal hoog opgegeven van dat (meestal) gespetter met wat druppels water dat door moet gaan voor de doop. Doch zonder nu kwetsend te willen zijn, zou het maar makkelijk zijn om christen te worden door wat druppels water op een baby hoofdje of de meer Bijbelse doop door onderdompeling, wat dopen volgens de dikke van Dale zou moeten zijn. Toch?

Bidden dan misschien? Wel, wel, in alle religies wordt gebeden zo ik twijfel of bidden nu wel hét verschil maakt. Goed, gebed is onderdeel van geloven doch het maakt u toch niet tot christen.
Goede doelen wellicht? Hmm, ook mensen die niet aan geloof doen, geven veel aan goede doelen. Ik bedoel, u en ik zijn echt geen haar beter dan de niet gelovigen, zeker niet als het om geven gaat, dacht ik.

Goede seks misschien? Goed, het mag gezegd dat de oudste beweging der wereld door de gelovigen veel gemaakt wordt en dat zien we terug in de hoeveelheid kinderen. Ooit was het een must en kwam de dominee om het juiste ritme aan te geven, doch die dwaling ligt goddank ver achter ons.
Ik kan nog wel even doorgaan en een lijstje in elkaar boetseren dat haar weerga niet kent, doch waar het werkelijk om gaat is wat Jezus zelf zegt waar je een volgeling van Hem aan zou moeten herkennen.

Aan de liefde onderling. Zo leert Hij. Wat u en mij met een vraag aan het woord laat. Houden wij van onze naaste? U behoeft niets te zeggen hoor. Wil enkel even de kern raken van het ware geloof. Liefde voor God en de naaste dus. Al het andere wat in de naam van God zoal gedaan wordt is onderhevig aan dit ene. De liefde.

Dit brengt overigens met zich mee dat fanatisme, haat, afkeer, hardheid, etc. niet uit God zijn doch uit de vijand. Hoe simpel kan het zijn!