donderdag 25 mei 2017

Mama, jij bent de liefste van de hele wereld/ maar hoe zit het dan met Pa?



Nou ja, dat stelde ik mij zo voor dat ze dat zongen toen moeder thuiskwam met een vette bromvlieg. Ik zou het er persoonlijk niet voor doen, maar iets zijn meug, niet dan! Over moeders gesproken, hoe komt het toch dat zelfs stoere mannen en vrouwen “Moeder” op hun arm laten tatoeëren? 


Dat je er de naam van een lekkere meid op laat zetten valt nog binnen de gedachten die ik als redelijk normaal beschouw, maar je moedertje op je arm?
Je hebt er maar eentje, als het goed is dan. Alle bonusmoeders sorry, het blijft surrogaat. Daarom gaan zoveel adoptiekinderen op den duur toch op zoek naar hun echte moeder (vader). Logisch want je hebt een gat in je menszijn als je geen enkel zicht hebt op je komaf als zodanig.
Moeders, tja. Zelfs ten tijden van de oorlog roepen volwassen mannen om hun mama als ze in de loop van een geweer kijken of door het ellendig lood worden weggemaaid. Dat zoeken van bescherming bij je moeder zit blijkbaar heel erg diep. Die band van liefde is heel sterk, dat is wel zeker. Heel anders vaak dan met pa (noem hem even papa). Mama was (is) er voor de liefde en pa sjokt daar met zijn eeltige handen wat achteraan en laat die indien nodig even om je oren wapperen.

Nou ja, dat is ook weer een karikatuur maken van ouders. Doch het geeft wel te denken dat ik regelmatig “mama” op een gespierde arm zie, maar zelden of nooit “papa.”

Toch laat onze Schepper zich kennen als Papa/Vader/man en niet als mama. Hoewel ik ooit begreep dat het woordje Vader in het Hebreeuws ook de moeder insluit. Zo zijn pa en pa weer één in die Ene….