woensdag 3 mei 2017

Jongeren willen gamen



Een kreet die wij niet kenden in onze jeugdjaren maar ja, in de ogen van de jongeren leefden wij in een periode dat er nog dinosauriërs liepen en was onze overgrootvader een holbewoner met een baard tot aan de grond en billen vol haar.

Dingen veranderen. Touwtje springen, knikkeren, een balletje trappen, tollen, elastieken, verstoppertje spelen, het zit allemaal redelijk in het slob. Er voor in de plaats gekomen gamen is nu hot.
Of het net zo gezond is als de combi die wij kennen uit onze kinderjaren, is de hamvraag. Je was spelenderwijs in beweging, sloot vriendschappen en leerde omgaan met winst en met verlies. Wij moesten zelf met ons vege lijf een balletje trappen en konden niet uren op een scherm zitten koekeloeren.
Er zijn vast al computer games waarin je kerkje kunt spelen of de christen. Of je er hemelse punten mee scoort blijft de hamvraag. Het leven is tenslotte geen kinderspel.

Maar de vooruitgang staat niet stil en ik kan mij voorstellen dat een beetje gamen op zijn tijd erg leuk kan zijn. Je staat erbij als oudere en als je ziet hoe handig de jongeren met de moderne techniek omgaan dan krijg je toch een beetje het idee dat je uit de mode bent geraakt.
Kan mij het ook bommen. Morgen zijn zij aan de beurt om te denken: verdraait wat verandert die wereld om me heen toch snel, ik kan het gewoon niet meer bijbenen. En pas dan lach ik...