woensdag 18 januari 2017

Intens kussen


Had als kind een tante (van vaders kant) die achteraf bezien nogal
wulps was. Pas later als je volwassen bent, vallen zaken op hun plaats waar je als kind niet uitkomt. Op verjaardagen probeerde ze je altijd op je mond te kussen. Zelfs toen ik ouder werd en het zoenen niet meer kon vallen onder de noemer: tante doet lief tegen kind, vergistte ze zich dikwijls en raakte niet je wangen met haar wulpse hunkerende lippen doch “per ongeluk” je mondhoeken. Ik droom er nog wel eens van en word dan altijd gillend wakker.

Deze Lama met foam op de lippen deed mij terugdenken aan tante Julia. Het beest had een zelfde type vochtige lippen die een luikje in mijn grijze cellen openden. Als kind mocht ik er wel logeren. Ze was gehuwd met mijn oom een wat gezapig impotent mannetje dat niets te vertellen had thuis. Kinderen kwamen er dus niet, hoe tante ook hunkerde. Ze regeerde oom met harde hand. Ik mocht in de bedstede slapen terwijl oom en tante gescheiden sliepen, vanwaar ik later begreep haar hunkering naar intens zoenen te verklaren was. Heel soms kwam ze een nachtkus geven die de hele nacht aankleefde. Brrr….

Zelfs nu ze ruim tachtig jaar is en zwaar dement, blijft het oppassen want als ze de kans krijgt “snavelt” ze met haar dikke tong nog in je nek of erger. En ze kwijlt er nu ook nog bij dus het wordt er allemaal niet prettiger op….