maandag 19 december 2016

Uw naaste als uzelf


Ik keek omhoog toen ik langsreed op de fiets en zag ze weer zitten. Twee heel oude vrouwtjes van respectabele leeftijd. Ze zitten er altijd voor het raam en kijken op je neer. Ze wuiven naar me met verdorde handen en ik wuif lief terug.
Ooit werden ze bemind, kusten vol overgave hun echtgenoot en hadden trappelende kindervoetjes op hun nu verdroogde schoot. Alles gaat over.

In het voorjaar schuiven ze soms het oude raam een stukje open zeker als het tropisch warm is buiten. Er komt dan een typische oude mensen geur uit de woning die het midden houdt tussen vergeelde kranten, spruitjes en een dood reptiel dat ergens tussen een spouwmuur zachtjes ligt te ontbinden. Hun stemmen gelijken op vogeltjes. Hoog, schel en hees. Een van hen torst een op een reusachtige suikerspin gelijkende haardos terwijl de ander met altijd aan een champignon doet denken. Een dun nekje met een witte toef bovenop.

Ze gelijken ook op twee uilen die de ganse dag kijken, loeren en koekjes eten. Hoewel uilen dat laatste niet doen, komt het woord “koekeloeren” toch op hun credo. Of kan ik ze dan beter vergelijken met grijze lieve duifjes?

Ik mag ze wel die oude besjes en ben ze in gedachten tante Stien en oma Oortje gaan noemen. Ik hoop dat ze mij een keer naar boven noden op de slappe thee, want in ben een nieuwsgierige natuur. Maar vooralsnog blijft het bij vriendelijke knikjes en wuiven. Een vorm van contact die de meeste kerkgangers ook aan de dag leggen tegenover andere gemeenteleden. Weet niet of dit nu wel is wat Jezus Christus bedoelde toen Hij sprak: ”Aan de liefde tussen uw lieden, zal de wereld u herkennen.”

Misschien toch weer een verdraaide vertaalfout die zomaar in het woord Gods kan sluipen. Wellicht staat er in de grondtekst: ”Aan het vriendelijke knikken en uw “goedemorgen” in de kerk, zal de wereld u als Mijn kinderen herkennen. Geloven is simpeler dan ik eerst dacht. Je hoeft enkel maar te knikken en je bent er af. Wil je het helemaal kerks doen dan is een:”Goede zondag” fluisteren na de dienst aan te bevelen. Zo, dat was weer een samenkomst waar de Heer en de liefde onderling centraal stond. Ahum!

Heb er even over nagedacht om de twee oude meisjes uit te nodigen op eerste kerstdag. Maar we zitten al vol nieuwe mensen die we dit jaar pas hebben leren kennen. Een onbekende leuke man die altijd de krant komt bezorgen en een lief stel mensen van onze leeftijd, een aardige alleenstaande vrouw die we ook niet goed kennen en nog wat onbekende mensen. Misschien kunnen tante Stien en oma Oortje er nog net bij. We zullen zien….