woensdag 9 november 2016

Och hemeltje, wat leuk

Op het feestje van een kennis ter gelegenheid van zijn behaalde graad in een
of andere dokterskunde, was het eivol. De massa bestond uit christenvolk uit de charismatische hoek, zodat het “gebroeder en gezuster” tot vervelends toe opklonk. Het kan aan mij liggen maar vaak hangt er iets onechts op dergelijke momenten. Een soort opgeklopt toneelstuk waarbij iedereen een lief en vroom gezicht trekt, ook tegen een dikke vrouw die op iemands tenen staat. “Sorry, zuster maar u staat op mijn kleine teen met uw naaldhakjes,” Ergens voel je dat die persoon denkt: ’stomme Dikke koe, haal je lompe poot van mijn voet. Althans dat gevoel heb ik, waardoor ik het idee heb dat ik het hele feestje door naar een slecht gespeeld christelijk toneelstuk zit te kijken.  Zouden we in de hemel ook een dergelijke sfeer hebben, dan pas is er voor!

De dominee kwam ook binnen op de voet gevolgd door een oude oma met in weer haar kielzog twee mensen van mijn leeftijd. Een broer en zus bleek later en de oude oma was onmiskenbaar moeders de vrouw. Ze had van die zwarte reformatorische kraaloogjes en hielt haar kroost scherp in het oog.

“Och, hemeltje wat leuk, Jaap en Ingrid,’ sprak hij opkijkend naar broer en zus. “Jaja, sprak het oude moedertje, dat is lang geleden dat wij u hebben gesproken. Eens kijken hoor, ja dat moet zeker 40 jaar geleden zijn.” Och, hemeltje wat leuk, om jullie terug te zien,”  riep hij weerom.

Jaap, een geheel kale jongen vrat zich onverschillig door een harde mokka heen, terwijl Ingrid broeierig als een flinke kip, aan een advocaatje lepelde.

“En zijn ze al getrouwd,” vroeg de dominee. “Nee, hoor nog altijd bij moedertje, ze hebben het zeker veel te goed bij me.” “Och, hemeltje wat leuk, sprak de dominee. (hij was blijkbaar dol op die zin).

“En als ik u nu vertel dominee, dat ze als kind vaak ruzie hadden maar nu nooit meer. En wat nu zo grappig is, Ingrid kruipt nog steeds net als in haar kindsjaren vaak bij Jaap in bed omdat ze dat zo lekker warm en gezellig vindt.” Ik verslikte mij in een kalfskroket en zag Jaaps hoofd verkleuren en Ingrid uit het raam loensen, terwijl ze haar enorme kont koket verschoof op de bank.”

“Och, hemeltje”, sprak de dominee, “wat leuk…”

Ik heb me die avond maar bedronken aan veel goedkope wijn. Soms snap ik weinig van Kerkmensen.