maandag 22 augustus 2016

Verandering van spijs


In de 30 jaar dat ik ter kerke mag gaan heb ik ongeveer 80 maal
over de verloren zoon horen preken, 90 maal over de bloedvloeiende vrouw, de wet 10.000 keer horen voorlezen, de  wonderbaarlijke visvangst is ook zeker goed voor 50 keer en de storm op het meer wel zeker ook een keer of 40. Daarnaast denk ik dat er nog heel veel “veilige” preken zijn die ik zo langzamerhand kan dromen. Godsdienstoefeningen zijn nodig, herhaling is ook nog iets voor te zeggen, maar vaak bekruipt mij het gevoel dat er toch iets behoorlijk mis gaat. Verandering van spijs doet eten, zegt een waar woord. De Bijbel wordt voor 99% niet gebruikt vanaf de kansel. Derhalve verbaast het mij dat ik een tijdje geleden een voorganger hoorde roepen dat de gemeenteleden nu toch echt eens wat meer uit de Bijbel moesten lezen dan de gebaande paden. Zeker nooit van de spreuk: zo priester zo volk gehoord?

Vraag mij ook brutaal en hardop af of de kerkterugloop ook niet een beetje komt omdat men zo weinig durf aan de man brengt. Doe eens gek en pak eens een lekker stuk uit klaagliederen. Steek je nek eens uit en open Hooglied. Hoe zit dat met die engelen die met mensen naar bed gingen? (gen 6) Wie waren de Nephilims? Welke les zit er in het vallen uit het venster van Eutychus? Waarom had de kamerling uit Morenland veel water nodig voor zijn doop terwijl het nu met een handje vol blijkt te mogen? Wordt de dinosaurus in het boek Job genoemd? Wanneer leefden de dino’s eigenlijk? Hoe zit dat met de wederkomst? Waar staat in de Bijbel dat Jezus een baard had? (Jesaja) enfin, ik kan tal van prachtige Bijbelgedeelten opnoemen die nooit besproken worden. En kom nu niet met de kring aan, want elke zondag hebben we twee keer kring in het groot en daar hebben we het over.

Waarom slaat men 90% van de Bijbel over? Is men bang iets te zeggen dat wellicht niet strookt met wat de gemeente gaarne hoort? Er is zo onwijs veel boeiends te zeggen vanuit het woord van God dat ik mij wel eens begin af te vragen waarom men steeds weer met het zelfde liedje komt terwijl het boek der boeken bijna explodeert van krachtige geestelijke boodschappen waar je als toehoorder weer zo heerlijk blij van wordt. Zijn wij soms vergeten dat de (Bijbel) kennis in de laatste dagen zal toenemen? Zoals het er nu aan toegaat neemt hij slechts af….