vrijdag 12 februari 2016

Meesters en donkere luchten


Groot Ammers (gisteren). Donkere wolkenluchten die je het gevoel geven
heel wat op je hersenpan te kunnen laten neerkomen, als ze dat zouden willen. Ik had vroeger een leraar op school die kon ook zo betrekken in buien die ik nu zou beschrijven als manisch depressief, maar dat wist ik toen nog niet.
Hij keek dan vanachter zijn lessenaar de klas in en dan wist je dat het niet lang meer zou duren of het begon te stormen. Ik zie hem nog Sjakie met zijn schedel tegen de deur rammen, omdat het joch weer een van zijn beruchte winden had laten schieten die het lokaal onderdompelde in een geur van moerasgas. Van Sjakie weet ik dat hij bij een bedrijf is gaan werken waar ze rioleringen doorspuiten.
Daar kan hij stinken zonder op te vallen. De leraar is helaas gestorven en soms, als ze lucht zo zwaar boven mij hangt, denk ik aan hem. Dag meester! We hadden in die dagen ook één uurtje Godsdienstonderwijs. Hét moment dat je lekker kon klieren en aankloten want die leraar was een eitje.
Ook deze leraar is helaas overleden en ik denk ook wel eens aan hem. Meestal op zonnige dagen, want hij reed altijd op de fiets naar school, weer of geen weer. Maar op zonnige dagen floot hij psalmen en wat zo bijzonder aan hem was, dat hij je niet met je kop tegen de muur ramde, doch als wij lastig waren begon te huilen. Dat maakte diepe indruk op ons en we hielden dan op met klieren. Zou hij in de schoot van de Heer zijn en beseffen dat zijn woorden toch uitwerking hadden, tenminste op één jongen?