maandag 23 november 2015

School des levens


Ik wil nooit meer terug naar die rotschool.

Herman Brood en chefke van Oekel zongen het lang geleden al eens en hadden het in mijn beleven bij het goede eind. Pas later ontdekte ik dat het 
hele leven een aaneengesloten scholing is en dat je er dus eigenlijk nooit af komt. Als je tenminste door ontwikkelt. En het mag gezegd, het is veel gemakkelijker om dat niet te doen en nooit wijzer, enkel ouder te worden. Ooit waren oude mensen wijze mensen. Althans zo was de gedachte. Nu zijn ouderen meer een soort fossielen in de ogen van veel jongeren. De hele technologische ontwikkeling doet er nog een schepje bovenop want wie kan als ouder mens dit nog bijhouden. Ik voor mijzelf heb al moeite de afstandsbediening te onderscheiden van de telefoon. Ja, jongeren lach maar, ik kan wachten want ook jullie zullen t.z.t. de sigaar zijn en nog wel eens terugdenken aan die ouwe…