vrijdag 18 september 2015

Koffie en dames in broeken

Ik kreeg een heel oud damesblad in handen van voor de oorlog.
Vraag me niet naar de naam want die is onleesbaar. Enige info is dat het een blad is vol patronen om zelf kleding te maken en in a 3 formaat gedrukt. Het staat ook vol oude advertenties die om te smullen zijn en luikjes in je hoofd openen.
Zie plotseling mijn opoe weer in de weer om koffie handmatig te malen met een schepje buisman en dan maar pruttelen die handel. Of het ook echt lekker was? Geen idee! Heb de leukste even digitaal gemaakt om te delen. Malen maar....
Wist je dat de rechten op foto's vervallen 70 jaar na het overlijden van de maker? Of de maker van deze foto's nog in het land der levenden is? Geen idee! Wat ik wel weet is dat er een foutje in de foto zit. PeDe in de keuken?

Dat moet: Pedemooij in de keuken zijn en geen andere (man)....Dat hadden ze dus alvast wel goed...
Vrouwen hadden in die dagen iets lieflijks in die kleding. Iets wat ze kwijtraakten zodra ze zich in broeken hesen.
Het leek winst maar achteraf bezien viel er een reusachtig stuk romantiek weg met het afschaffen van de losse nylons met jarretels, de kokerrokjes, de mantelpakjes en het er voor in de plaats gekomen campinggoed. Ik kan er niet aan wennen. Het heeft mij een te hoog Hanna Tokkie-gehalte wat ik tegenwoordig op straat zie in het modebeeld. Dikke blubberbuiken, vellen vol met tatoeage en dan denken dat die campingbroek de handel wel bedekken zal. Het: de vrouw zal geen mannenkleding dragen (uit de bijbel) krijgt plotseling weer meer diepgang...