vrijdag 3 juli 2015

Naar de hel

Bijzonder dat “de rijken” zo vaak ter helle gaan, volgens veel mensen. Nimmer is een Bijbeltekst, gesproken door de Here Jezus, zo uit haar context getrokken, als het gedeelte over de rijke.

U weet wel over de kameel en het oog van de naald.
Dat het eigenlijk gaat om mensen die geld volkomen op de eerste plaats stellen en nooit denken aan de schepper en de naasten, dat spreekt niet tot de verbeelding blijkbaar.

Er wordt een zondebok gezocht en die wordt maar al te vaak gevonden in de rijke. Alsof het de schuld is van rijke mensen, dat er zoveel mis is op deze wereld.
Wie is eigenlijk rijk?

Ik ben van mening dat ieder mens die elke dag kan eten, een plaats heeft om te slapen en dus een dak boven het hoofd en in zijn of haar levensbehoefte kan voorzien, op de schaal van de wereldbevolking rijk is. Ja u en ik, wij zijn rijk! Elke dag vlees, een telefoon, een mobiele wellicht, water uit de kraan, schone kleren etc.. U bent rijk en dus gaat verloren, volgens de op dit schilderstukje uit de Sint-Jan.
Plotseling is een schilderstukje best wel onderheven aan veroordeling. Het gaat nu immers over u en mij. Er is voor een rijke geen hoop blijkbaar. Jezus is (slechts) gekomen voor de armen, de zieken, de blinden, de minder bedeelden.
Dit soort stukjes ontnemen mij Jezus! Want ik ben niet arm, ik ben niet ziek en blind.

Er zal nu wel een reactie komen dat ik eerst alles wat ik heb aan geld weg moet geven en dan arm genoeg ben om naar de hemel te gaan.
Sorry, maar u maakt een karikatuur van Jezus woorden met als effect dat niemand in Nederland naar de hemel kan. We zijn er stomweg te rijk voor.