dinsdag 23 juni 2015

Ik kan er niet bij


Soms voel je je als een blinde op de weg van het leven. Waartoe dit al? Waarom is er zoveel leed, zoveel pijn, zoveel verdriet?
Ik kan er geen goed antwoord op vinden. Naar het “waarom” het zo moet zijn! Verhalen over zondeval en eigen schuld geven, hoewel ik daarin geloof, ook geen goede verklaring die het verstand bevredigt.
Het is, als je goed over het leven nadenkt of je je in een droom bevindt waaruit je niet ontwaken kunt. Het is te groots. Het overtreft ons denken te veel. Het is te ongrijpbaar, te hoog. Goed, er zijn massa’s mensen die menen dat de mens voldoende brein heeft om de Schepper dood te verklaren.
Maar dat is dwaas. Tegenover elk argument dat het leven vol verdriet en pijn zit, staat immers ook een dosis vreugde en genot. Als de oorlogen en de ziekten het afwezig zijn van een Schepper zouden bevestigen, wat vertellen vrede en gezondheid ons dan? Van waar komt dát dan? Ik voor mij verklaar mijzelf niet instaat om middels kennis het leven te doorgronden. Wat overblijft is de hoop, het geloof. Het is voldoende…