zaterdag 13 juni 2015

Dagboek zondag


Hoe belangrijk dat wij deze dwalingen durven benoemen en zeer waakzaam zijn voor het zo ontsporen van de kerk. Het gaat niet om genezing, het gaat niet om geld het gaat niet om gaven, het gaat ten diepste enkel om de liefde.

En dat was nu net wat ik miste die avond. Het evangelie werd even hard gebracht als deze slecht verlicht zijnde zaal met plastiek stoelen op mij overkwam. Er zat geen warmte in, slechts dominantie. Overigens viel het mij op dat Jan proclam...eerde dat ziekte en verval van het lichaam niet behoeft als men maar geloof had dan stegen ouderen als op arendsvleugels op. En dat terwijl Jan een bril, kunsttanden, een kale kop en als ik mij niet vergis op steunzolen door het leven gaat.
Hoezo, verval niet nodig als je maar geloof hebt?
In al de kerken die ik heb mogen bezoeken heb ik het nooit zo zout gegeten als bij deze Levenstroom gemeente waar volgens het opschrift van hun kerkblad Gods hand altijd genezend rondging.

Wel ontmoet ik in de christelijke wereld en kerkbladen mensen die menen het te weten betreffende genezing. Ze verpakken hun boodschap vaak netjes en hebben het over ontdekkingen die ze gedaan zouden hebben, maar ik griezel er een beetje van. Ik ben allergisch geworden voor personen die avonden en samenkomsten beleggen enkel rond genezing.
Het verhaal van Janneman wordt nog doller, maar daarover later. Eerst even bij Old Shat kijken hoe het met hem is.
Als ik bij Old Shat aan de deur sta doet hij pas na lang op de deur bonzen open. “Oh ben jij het”, mompelt hij als hij voor me uit naar zijn bed sloft. Ik zie dat de oude man zich bevuild heeft en hoestende zit hij op het randje van zijn bed. “Ik voel me zo ziek”, zegt hij al blaffend.
Hij ziet er inderdaad niet goed uit en ik beloof hem de huisarts bij mij thuis te bellen. Na dit geregeld te hebben loop ik terug en probeer hem zover te krijgen dat hij zich in ieder geval even wast. “Om drie uur komt de huisarts en ik zal er dan ook even zijn”, vertel ik hem nog.
Wordt vervolgd