dinsdag 16 juni 2015

Dagboek woensdag


 

“Ga je mee een avondje blessen?” Een vraag die ik kreeg van een broeder. Wat is dat blessen? Het betreft een soort christelijke uiting van
de Geest, volgens zijn zeggen. Nu ben ik persoonlijk niet zo’n mens die overal een mening op na wil houden zonder het zelf na te gaan hoe een en ander echt zit en dus ik ging mee.

Het werd gehouden in een zaal in Rotterdam. Bij de binnenkomst zag ik het al gelijk, opgeklopt charismatisch sfeertje. Mensen stonden her en der al te bidden en toen de dienst van start ging begon de spreker op de mensen te blazen. Was even blij dat ik niet vooraan stond want als zo’n spreker uit zijn mond stinkt lig je zo op de grond. En dat bleek nu net de bedoeling. Groepjes mensen vielen neer in de geest (bewust met kleine letter) want ik meen dat het niets van doen heeft met de Geest maar met de mens zijn eigen geestelijke  innerlijk. Anderen begonnen te lachen in de geest (zoals het genoemd werd) en gierden het uit van de pret. Ik stond erbij en keek ernaar. Dus dit is nu een avondje blessen?

Weer anderen begonnen als kikkers rond te huppen  en ik ervoer het als vreselijk beschamend en degenererend om dit in verband te brengen met het Bijbelse geloof. Kreeg de vreemde aandrang om bij mijn vriend, die ook als een kikker rondsprong, op de schouders te klimmen en een stukkie mee te hupsen, maar het was te gênant. Ik maakte zo snel mogelijk dat ik buitenkwam en stak een sigaartje op.

In de Bijbel lezen wij nergens over deze speeltuin taferelen en ik ervaar al dit pogen als een kinderachtige vertoning van mensen die zo ervaringsgeil zijn, dat ze de meest dwaze dingen overhoop halen en dat proberen te verheffen boven het “eenvoudige” geloof. Walgelijk!

1 korinte 4:6: ik zeg u broeders, niet te gaan boven hetgeen geschreven is…..(Denk daar eens aan als men u weer iets probeert te verkopen als zijnde van God. Staat het niet in de bijbel: weg ermee! Hoe simpel kan het zijn…..