woensdag 20 mei 2015

Het geluid van Gods stem (deel 1)


In de Pinkster en Evangelische sferen doet men daar niet moeilijk over. Ik spreek uit ervaring omdat ik er jaren met plezier gekerkt heb en veel mogen leren aldaar.
Doch over het verstaan van Gods stem deel ik een ander mening.

Even een zijsprong: twee weken geleden was er een spreker die in geuren en kleuren vertelde dat wij ons op Gods stem moeten afstemmen. Wij moeten luisteren naar wat Hij te zeggen heeft. Mooie woorden en Bijbels gezien geen speld tussen te krijgen, enkel verzaakte de beste man ons te vertellen hoe je dat dan doet? Hoe doet hij dat dan zelf? Wat had de Schepper aller dingen aan hem te vertellen? Daar wringt nu net de schoen bij ons? Hoe moet dat dan? Preken over het verstaan van Gods stem zijn fijn, maar als je geen handgrepen geeft over hoe dat gaat, dan is het als zeggen dat je geen kou moet vatten maar geen jas geeft.

Als al geroepen ging dat in mijn tijd dat ik de Pinkster/Evangelische gemeenten bezocht heel eenvoudig. Benny Hinn schreef er een boek over en had jarenlang gesprekjes met de Heilige Geest. Hij deed er nogal laconiek over in zijn schrijven. Alsof de Schepper aller dingen een gezellige oude theetante is die ergens op de zolder van je huis op lamswollen pantoffels rondscharrelt en met regelmaat naar beneden komt om even bij te kletsen en samen in gieren van de lach uit te barsten over al die onnozele christenen die God maar niet verstaan.

Wordt vervolgd