dinsdag 24 februari 2015

Verwondering


Bestaat dat eigenlijk nog wel? We leven in een tijd waarin de ontwikkelingen zo snel gaan dat je het nauwelijks bij kan houden en al snel nergens meer over verwonderd bent. De maan was ooit ver weg,
maar de mens liep er op. De zon is nog veel verder, maar wellicht braden ze er over een jaar of wat de eerste hamburgers, weet ik veel!

De moderne kunst is wel iets waar ik mij over verwonderen kan omdat ik er meestal geen bliksem aan vind. Dat zeg je beter niet in het openbaar want velen zien in Mondriaan een groot meester terwijl ik die afbeeldingen al maakte op de kleuterschool. Gezien worden, bewonderd worden, het is alles vaak een kwestie van tijd en geluk. Veel mensen zingen beter dan wat de moderne popmuzikanten aan geluid produceren, maar zullen het nimmer bereiken. De hoge ladder van de roem. De prediker zei het al dat niet altijd de besten de wedstrijd zullen winnen en het is waar.

Waar ik mij wel over verwonderde is het mooie schilderij dat u absoluut in de Sint-Janskerk eens moet bekijken. Als u over de juiste smaak beschikt althans. Want ik beschouw dit als ware kunst waar het meeste moderne bij verbleekt tot gemodder.

Onthulling schilderij Hendrick van Vliet

De Australische ambassadeur mr. Neil Mules heeft vorige week officieel de ‘remake’ onthuld van het schilderij van Hendrick van Vliet uit 1662. Deze schilder heeft het eerste interieurschilderij van de Sint Jan in Gouda gemaakt. Aangezien aankoop of bruikleen te duur is, heeft de Goudse kunstenaar Jos van der Biezen een ‘remake’ geschilderd dat zo exact mogelijk en op ware grootte het kunstwerk van Van Vliet evenaart. Dit gebeurde na een uitgebreide fotosessie van dit werk.