woensdag 3 december 2014

Niet zeker weten

Weet u zeker door God geroepen te zijn voor deze taak.
Zomaar een stukje

uit de vragen die gesteld worden in de hervormde gemeente waar wij kerken en waar de desbetreffende ouderling dan: "ja ik weet het zeker," op moet antwoorden om ouderling te worden.
Ik heb dit altijd vreemd gevonden! Want wat weten wij eigenlijk zeker? Wie van ons krijgt een briefje uit de hemel met zijn of haar taak? Tegen wie spreekt de Here zo duidelijk dat hij of zij zeker is van een zekere taak?
...
Is ons geloof niet veel meer een tasten, een hopen, een je uitstrekken naar, dan een zeker weten?
De bijbel zegt dat "Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt."
Daarin klinkt zo mooi dat stukje hopen en tasten in door.
Ik voor mij kan niets met die eis van het zeker weten. Mijn geloof is op zijn best een hopen op, een tasten naar en een verwachting van. Maar een zeker weten dat God mij tot een bepaalde bediening roept? Ik weet zeker dat ik dat niet zeker weet.