vrijdag 15 augustus 2014

De aardappeleter (deel 1 van tweeluik)

Wat is het voor een type mens die aardappeleter? Wel, ik denk dat ik daarvoor terug moet naar mijn jeugd.
Moeder kookte aardappels met groenten. Dat er ook macaroni, rijst of andere etenswaar bestond, dat was ons kinderen niet bekend. Pas later toen ik twaalf jaar was werden die zaken ons deel. Warm eten, dat waren dus eigenlijk altijd aardappels en groenten in mijn jeugd.

1961 mijn geboortejaar, ach dingen lagen toch wat anders dan nu. De kachel porde je op en de kolen stak je aan met wat  peterolie, melk werd per pint aan de deur verkocht, de was deed men door de wringer, je kont veegde je vaak af met een oude krant en van drie kilo paardenvlees, at het gezin (4 kinderen) de hele week.  Het toetje bestond vaak uit twee opties. Aardappelen met zoete dagmelk of met karnemelk. De overgebleven piepers werden met een scheut melk, wat peper en zout als zijnde toetje genuttigd. Zelfs nu nog eet ik het met smaak toe. Mijn vrouw kijkt of ik een varken ben, want ik zou van het genot, volgens haar zeggen, zelfs knorgeluiden maken. IK vind het allemaal best, ben een aardappeleter en dan mag dat.  Hoe het ook zijn mag, ik vind de aardappel een van de grootste zegeningen die de Schepper ons heeft gegeven.