maandag 16 juni 2014

De "zegen" van scheuringen


Ik was in een Lutherse kerk in Gouda en zag dat hij bijna leeg was. Ik telde zestien mensen en 140 lege plaatsen. Daarna kwam ik in de middagdienst in een hervormde kerk in Gouda die plannen ontvouwde over het vergoten van de samenkomstzaal. Men kon er niet meer in en er zou voor 200.000 euro aan verbouwingen plaatsvinden om iedereen te kunnen herbergen. Men sprak over gemeentegroei, maar het was niets meer dan gemeenteverplaatsing.

Ik sprak een echtpaar dat uit de kerk was gezet vanwege hun opstandigheid en voor zichzelf een gemeente begonnen waren. Ze schoolden samen in een oud schoolgebouw en meenden ook dat God hen hierin zegende want er kwamen ook mensen in hun “dienst”.

Ik hoorde van een stel vrienden die gestopt waren met de kerkgang omdat er zoveel onjuistheden op Bijbelse gronden in de kerk binnen waren geslopen in hun overtuiging. Ze waren een thuiskerk begonnen en zongen nu samen God lof.

Ik hoorde van Pinkstergemeenten die ook weer uit elkander scheurden omdat men het niet eens was met de genezingsbediening. Driehonderd meter van elkaar kwamen ze nu samen en volgden hun hart in twee afzonderlijk naast elkander liggende gebouwen.

Ik hoorde van Toronto blessingen, waarbij de Here geweldig aan het werk zou zijn. Massa’s mensen waren voor, anderen tegen. De ene helft vond dat het van de Heer was wat er zoal gebeurde, de andere helft vond van niet.

Iedereen uit dit verhaaltje meent de weg van de Here God te bewandelen en de juiste keus te hebben gemaakt.  De Lutherse, de Hervormde, de Batisten, de Evangelische, de gereformeerden, de vrijgemaakte, de vergadering van gelovigen, de apostolische, de zevende dag adventisten, ach de lijst in mij te lang.

Niemand van hen schijnt te beseffen dat wat de Here Jezus ooit sprak, voor hun ogen vervuld is geworden. Zie, de satan heeft dringend verlangd u [allen] te mogen ziften als de tarwe…

Iedereen ziet in “hun” richting de ware weg van de Here en niemand schijnt te beseffen dat de satan zelf de basis vormt onder al deze scheuringen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.