zaterdag 4 januari 2014

Kaarsje branden


Ik vroeg aan een medewerkster van de Sint-Jan, waar de gasten en toeristen nu het meeste over vielen in deze kerk? Haar antwoord was: ”Dat men geen kaarsje kan branden voor de overledenen.”

Als je hierover nadenkt, verbaast het je niet. De Sint-Jan is van oorsprong een katholiek gebouw en jaren geleden joegen de protestanten de papen eruit en begonnen het “de kerk” te noemen. Wat het niet is! Het is een plaats van samenkomst. De kerk vormen alle gelovigen in Christus samen. Dus laat je nooit wijsmaken dat God hier woont! God wil niet in gebouwen wonen, doch in mensenharten. God is net zo min aanwezig na de samenkomst als Hij op zondagmorgen tussen de rookworsten van de Hema scharrelt na sluitingstijd (met respect). Soms schrik ik er wel eens van als ik hoor beweren dat God in het gebouw woont. Hoe komt men erop!

Even terug naar dat kaarsje branden wat met het wegjagen der papen ook is afgeschaft. Dat vind ik nou weer wel jammer, omdat het zo’n mooi symbool is. Je kunt daadwerkelijk iets doen ter nagedachtenis. Als ik in het kapelletje van de katholieke begraafplaats aan de Graafflorisweg kom, ontsteek ik gaarne een kaars voor hen de mij lief zijn en voorgingen. Als symbool. Erg jammer dat wij zoiets teers hebben menen moeten afschaffen! Het orgel erin met al zijn bombarie en iets heel teders en lieflijks eruit. Vreemd! Ik pleit voor de terugkeer van het kaarsje….