vrijdag 4 oktober 2013

Ze hebben Hem niet herkend


We leven in een tijd waarin men aan alle kanten probeert die ander onderuit te halen. Politiek gezien gaat het volgens mij allang niet meer om: samen het land zo goed mogelijk zien te regeren, doch is verworden tot een steekspel van woorden, waarmee men de ander het liefst neer zou willen vellen.

Veel mensen menen dat de juiste kerk een groep mensen is, die een zekere leer aanhangt. Zulk een denken eindigt op in een bepaalde naam die de lading moet dekken. Het volle evangelie, gereformeerd, hervormd, pinkster, Luthers, ach de lijst is veel te lang.

Maar zou het Jezus nu echt gaan om de vier muren waar jij binnen samenkomt op zondag? Zou Hij onder de indruk zijn van de catechisten? Van de geloofsformulieren? Van onze wijze van zingen op hele of halve noten? Van de wijze of het moment waarop wij gedoopt zijn? Zou Hij ons omarmen omdat wij een zekere Bijbelvertaling als de juiste ervaren? Ons kussen omdat wij op zijn zondags gekleed naar de samenkomst gaan? Naarmate ik deze lijst die ik tot ellenlang zou kunnen oprekken neerschrijf, overvalt mij een gevoel van compleet idioot zijn, als mensen menen dat God daar ook maar één procentje waarde aan zou hechten!

Maar waar gaat de hele boodschap van Jezus dan om, hoor ik je vragen.

Nou, misschien wel om die ander te helpen. Om die ander te wijzen op de hemel. Om die ander op de Jacobsladder te helpen komen. Om die ander lief te hebben en hetgeen eraan gelijk is, om God lief te hebben. Zullen we afspreken dat we gewoon maar doorgaan te kerken binnen de vier muren waar we al jaren komen maar wel beseffen dat de ware kerk niet van steen is? Dat waar het werkelijk om draait de mens die naast, voor en achter je zit in de kerk en niet te vergeten de mens die nog buiten is? Ik schaam mij te moeten zeggen dat veel kerkgangers nog niet eens een: ”Goedemorgen” uit hun keel kunnen krijgen. Ze zingen wel hardop Gods lof, maar de naaste zien ze niet.

Ik vraag mij dan altijd hardop af of die mensen wel beseffen dat Jezus heel vaak naast hen zat, maar ze hebben Hem niet herkend, ze hebben Hem niet eens gegroet….