zondag 1 september 2013

Bijbelse vaagheden


In de Bijbel komen we nogal eens zaken voor, die ik een beetje vreemd vind omdat ze nogal bijzondere gevolgen hebben. Ik noem het vaagheden. Petrus ziet een kleed uit de hemel nederdalen met daarin allerhande dieren die hij als Jood niet mocht eten. God wilde hem duidelijk maken dat Petrus vanaf nu niemand onrein mocht achten ook de heidense volkeren niet.

Paulus krijgt in een droom of visioen een man te zien die hem wenkt om over te varen en bij het ontwaken, maakt hij daaruit op dat God hem wellicht roept om in de boot te stappen en over te varen om daar het evangelie te brengen. Allemaal mooi en goed, maar de gevolgen van dergelijke vaagheden zijn dagelijks in de charismatische gemeente orde van de dag.

“Ik zie een pot kersen op zware siroop, ”jubelde een dame die ik normaal altijd voor vol had aangezien. De Heer zegt mij dat u alles een dergelijk heerlijke kers voor Hem bent op de zoete siroop van de Heilige Geest.”

“Ik zie een pan vol ballen gehakt en God leert mij dat u allen een bal gehakt bent en ehhh” (spreker verslikt zich even omdat hij ook het dubbele van zijn woorden nu beseft en sluit dan af met) u bent ook een zalige geur voor de Heer.”

“Ik zie een bos met bloemen die een zoete geur vol nectar verspreidt,” begint dame nummer twee. “De Heer maakt mij duidelijk dat u allen zo’n prachtige bloem bent die het huis van God opfleurt.”

Zomaar wat vaagheden die het gevolg zijn van Bijbelse gegevens waar zekere mensen als een soort dokter oeter mee omgaan in de keuken van hun (on) geestelijkheid.

Moeten we nou die kant op of maken wij ons dan niet schuldig aan het ijdel verbinden van Gods naam aan onze vaagheden?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.