maandag 29 juli 2013

Is God Vader of Moeder

Een eerlijke vraag lijkt mij? Wat leert de bijbel over deze kwestie? Veel mensen denken aan God als een oude grijze man compleet met een baard die op een wolk zit.
Dat is een typisch menselijke gedachte die voortkomt uit een zeker beeld dat wij hebben van iemand die naar onze maatstaven heel oud, wijs, adel, heilig etc is. En oh ja, Hij is dan ook nog God dus tja dan moet Hij op een wolk want God woont in de hemel. Ook al zo’n typisch stereotiep beeld van hoe wij mensen denken.

God openbaarde zich aan Israel als Vader. Ook noemt Hij zich de Vader van de Here Jezus.
Toch meen ik dat zulke namen door God gebruikt worden om een beetje tegemoet te komen aan ons begripsvermogen. God is niet een oude man met een baard al dan niet op een wolk. Hij is ook niet (met respect) een broedse kip als de Here Jezus zegt dat Hij Jeruzalem als een Hen haar kuikens onder haar vleugels wil nemen. God is niet moeder of vader alleen, Hij is veel meer. God is niet te vangen in een beeld. Hij is altijd meer dan wij begrijpen, dan wij verstaan. Een ding is zeker, Hij is uw verwekker. Daarom de naam vader. Maar moeder kan evengoed want Hij schiep de mens naar Zijn beeld  (let op) man  “en” vrouw schiep Hij hen.
God is meer dan Vader, meer dan Moeder, Hij is de onzienlijke de grote, de alles in al….

3 opmerkingen:

  1. Daar ben ik het volmondig mee eens Peter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vader? Ik had niet zoveel met vader. Mijn vader is al jong gestorven. Toen een dominee onze Here Jezus onze grote broer noemde, kreeg het hele Godsbeeld voor mij een vertrouwd iets, want een grote broer heb ik wel.
    Ik denk dat wij God, met alle eerbied, mogen ervaren zoals het ons persoonlijk aanspreekt. Met alle voorzichtigheid natuurlijk. God heeft ons uniek gemaakt en ook onze verbeelding naar Zijn toekomst is een persoonlijk ding, wat uiteraard wel aan de goede criteria dient te worden gestaafd. Zoals je ook afsluit, Hij is alles in al..
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moet ik er ook aan toevoegen dat mensen die God als vrouw willen zien, puur vanuit een feministisch oogpunt voor mij voorbijgaan aan waar het om draait. God zoals ons dat persoonlijk aanspreekt met HEEEEEEEEELLLL veel voorzichtigheid ja want, Hij openbaart zich tenslotte als Vader en Zoon in de eerste plaats. Daarnaast geeft de bijbel ruimte om God als veel groter en meer te zien, maar Hem willen zien als anders dan geschreven staat, is niet mijn ding.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.