maandag 10 juni 2013

De maaltijd des Heren

Was het ooit begonnen met een heuse maaltijd die eindigde in de twee symbolen van brood en wijn, nu rest ons enkel het belangrijkste, de gedachtenis aan Hem.


Christenen zijn net mensen en al snel ontaarde deze maaltijden des Heren, tot schranspartijen waar de ene mens zich volvrat en de ander (die wat later kwam) niets meer te eten had (1 cor 11:20).

Terecht is het weer teruggebracht naar datgene waar het om draait, de gedachtenis aan de Here Jezus.

Wij zijn ruim vier jaar niet aan de avondmaalstafel geweest omdat wij niet als belijdende leden gezien werden. Wat je dan wel bent als je bijbels je getuigenis en je bijbels hebt laten dopen, wil ik in het midden laten. Wij wilden immers lid worden van de gevestigde kerk en dan moet je niet zeuren over haar regels, dacht ik. 
In Gouderak droeg men ons in de kerk een zeer warm hart toe, maar nimmer heeft een van de oudsten ons geholpen een weg te vinden in deze en zelfs de dominee die dit zou aanpakken verzaakte dit.

Dat gaat in de Sintjanskerk dus even anders. Daar pakte men dit direct beet en nu zaten we dus na vier jaar weer eens aan de avondmaalstafel, waar we heel blij mee waren.

Wij gedenken bij dit sacrament de dood en wat meer, de opstanding van onze Heer.

Hoe sta jij tegenover deze viering? Ga jij aan en zo ja, waarom? Zo nee waarom niet? 

3 opmerkingen:

  1. Mijn vrouw Joke en ik gaan vol vreugde aan het Heilig Avondmaal. Gedenkend het lijden en sterven van onze Heer.

    Je leest nogal veel Peter: misschien een aanrader (als je het boek nog niet kent) 'Knielen op een bed violen'. Een verhaal over een man uit een extreem zware stroming. Zó zwaar dat niemand aan het Heilig Avondmaal durft te gaan. Heel goed geschreven door de zoon van die man; waar gebeurd dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helaas al gelezen Kees. Ik zeg helaas omdat ik het een onwijs leerzaam boek vond waarin ik tonen smaakte uit de extreem zware Pinkster waar ik heb gezeten. Heel goed geschreven, ik onderschrijf dit. Hoewel ik met mensen uit de zogenaamde zwaardere stromingen heb gesproken en zij het een schande vonden. Ik begrijp dat niet geheel want ik heb er geen enkele onwaarheid in het zware denken wat voor sommigen voor het ware goed doorgaat, in kunnen ontdekken. Een aanrader........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook wij nemen deel aan het Avondmaal. Hierbij gedenken wij het lijden en sterven en de opstanding van de Here Jezus. Hierdoor heb ik genade gekregen en gered voor de eeuwigheid!
    Ik heb het boek 'knielen op een bed violen' van Jan siebelink ook gelezen en was aangedaan door de angst en onzekerheid die deze mensen hadden.......

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.