vrijdag 9 maart 2012

Ik zou best nog eens willen...

Het zal wel heel erg vreemd klinken want als er iemand slecht in een groep kan zijn en de stilte opzoekt, dan ben ik dat zelf wel, maar ergens zit er een hunkering naar samenzijn. 

Een verlangen om in een grote groep samen te leven, te koken, te praten, te eten, samen te lachen en te huilen. Ik ga aan een dergelijke omgangsvorm stuk omdat ik dan opbrand zo intens beleef ik dat, en toch zit er iets oorspronkelijks in.

Voelt een gemeenteweekend of met een groep op vakantie, met z’n allen in een grote tent als een ontdekking van iets wat verloren was. Als de dagen van samenzijn er dan opzitten en je weer “lekker” samen (of alleen) bent, is er een enorme leegte en kilte alsof je afwennen moet van de warmte die je samen had opgebouwd. 

Herkenbaar of praat ik onzin en ben ik een sentimentele oude zak tabak geworden. Ik zou zo graag nog eens samen met een groep (22 christenen) op de Succes van Jan Schoen willen varen. Dat deden wij vroeger wel en het voelde als "eindelijk thuis". Eten, slapen, ondernemen de hele handel. Wat was het fijn met elkaar. 

Wel 12 piepkleine slaapkamertjes compleet met douche en toilet om in ieder geval als het geluk je te groot werd, je terug te kunnen trekken. 

Wie weet is er animo voor en kunnen we zulks eens ondernemen met de webloggers...???

Om een indruk te geven hoe het de vorige keer (10 jaar geleden) was, deze fotoserie

Alles kon, aan boort blijven lekker luieren, fietsen op de eilanden die we aandeden (wadden  zee). Lekker lezen, vissen, leren zeilen, de kokkin kussen, al voerde je het hele sprookje op van Hans en Grietje, zolang je maar gelukkig was...

16 opmerkingen:

  1. Hey Peet,

    Ja erg herkenbaar,funktioneren in een grote groep(met name verjaardagen) vind ik ook lastig,maar als je met mensen
    bent waar je echt jezelf kunt zijn vallen bij mij
    vaak dat soort gevoelens/funktioneren weg ja en dan ook nog over God en het Woord kunnen praten en zingen,hijs de zeilen maar op skipper lijkt me best wel wat.....

    Fijn weekend

    Grtz Henri

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch wel dus...Dacht dat ik daar alleen last van had, maar wat je zegt als je een bepaalde groep om je heen hebt met gelijkgestemden, tja dan kan het hemels zijn. Nou misschien iets om niet dit maar het volgende jaar eens aan te denken, met z'n allen over het ijsselmeer,de waddenzee en dan de eilanden aandoen, ach het was superleuk om te doen. De sfeer, de saamhorigheid etc, hemels...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er super gezellig uit. Zou het graag doen, maar ik denk dat dit voor Rob en mij niet meer is weggelegd....zucht.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk juist zeker wel. Je kan de hele dag over het ruime schip scharrelen, in de grote ruimten binnen zijn en 90% van de tijd ben je toch aan boort. Beetje eten, drinken, kletsen en kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zou je zoiets willen ondernemen met de webloggers Peter? Hoe lang gaan we dan met z'n allen? Een jaar haha...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ehhh een jaar zou ik wel willen maar is misschien toch te lang. Ik denk aan 5 dagen waarvan we er dan 4 overnachten op het schip...

      Verwijderen
  6. Ja, maar of Rob aan boord kan komen....en kan hij daar makkelijk zitten en zijn de bedden geschikt voor hem?? Thuis hebben we een verhoogd bed met een electrisch verstelbare lattenbodem, omdat Rob niet plat kan liggen. Ook hebben we een zgn. papegaai boven het bed waar hij zich aan kan optrekken. Tja, zelfs slapen en in bed liggen is nogal ingewikkeld geworden voor hem.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm nee dat heb je toch gelijk Jose en is het te zwaar voor hem. Jammer maar ik overschat de situatie en ken Rob enkel nog van 3 jaar geleden maar dat is mijn inschattingsfout....

      Verwijderen
  7. Gezellig iets ondernemen met mede webloggers, hmm, best een leuk idee, je bouwt toch al een soort band op met andere webloggers;)
    Het is idd fijn als je een stukje leven kunt delen met andere christenen. En nee, je bent niet de enige die snel is opgebrand in een (grote) groep...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tineke. Ja lijkt me zeker leuk, maar zal wel een droom blijven want eer dat je er 22 bij elkaar hebt... Maar een mens moet blijven dromen niet waar? Heb dit ook een keer samen met de EO en Henk binnendijk gedaan en toen was het ook dolle pret enkel betrof het een aantal tv opnamen van mannen in beweging. Nadeel: er waren geen vrouwen bij. Wat een gemis!

      Verwijderen
  8. Wordt hoog tijd dat we weer eens jullie kant op komen. Kun je zelf zien hoe het nu met Rob gesteld is. Van de zomer maar eens wat afspreken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jullie hebben nog altijd een etentje te goed. Maar als ik hoor hoe de mobiliteit van Rob is, kunnen we beter hier thuis lekker gaan gourmetten...

      Verwijderen
  9. Gog, verlangen naar 'community', naar samenzijn met andere gelovigen, dat lijkt me een bijbels verlangen Peter :)
    Ik ben er voor, regel die boot maar, 22 mensen heb je zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha misschien wel. Weet je wat het leuke is Marja? Dat je 5 dagen de mensen echt leert kennen ook hun minder kanten. De kunst is wel om een groep samen te stellen die het met elkaar kan vinden want je wil op het einde wel weer met z'n 22e aanmeren en niet dat er een aantal gekielhaald zijn onderweg. Alhoewel....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Is ook goed hoor Peter. Het gaat tenslotte om het gezellig samen zijn. Maar Rob kan echt nog wel wat hoor! Hij kan lopen met krukken (thuis zonder krukken) en hij kan in een stoel, die redelijk ondersteuning geeft, zitten. Hij kan ook een heleboel dingen niet meer, maar ik kijk liever naar de dingen die hij nog wel kan. Het glas is bij mij liever half vol dan half leeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Peter, goed idee. je hebt al 17 volgers dus nog 5 erbij snorren;)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.