zaterdag 10 december 2011

Sjaksjaktier en sjaksjaktaar


Ik was te gast bij een Pinkstergemeente en nam uit voorzorg plaats op de achterste rij ongemakkelijk zitten de plastiek stoeltjes. Ik houd niet van plastiek stoeltjes, maar het getuigt van geestelijke onvolwassenheid om daarom weer op te stappen dus ik bleef zitten. Een dame zo mager als een snijboon in een waterarm gebied stond tijdens de dienst op en riep:” Sjaksjaktier en sjaksjaktaar, Sjaksjaktier en sjaksjaktaar, Sjaksjaktier en sjaksjaktaar, Sjaksjaktier en sjaksjaktaar!” De gemeente stemde in met een luid:”Amen”. En toen was het voorbij. Toen ik haar na afloop vroeg wat dit te betekenen had, sprak ze vol overtuiging:”ik maakte de Heer groot in nieuwe tongen?” Op mijn vraag of haar oude tong niet deugde, gaf ze geen antwoord. Wel wandelde ze weg en mompelde nog zacht voor haar uit:” Sjaksjaktier en sjaksjaktaar…Een voorganger in een andere gemeente riep altijd iets dat klonk als:”Assiebassie rassie tassie, assiebassie rassie tasssie.” Tongentaal is volgens mij de meest geïmiteerde geestesgave en daarom heeft ze een bijsmaak van een klucht gekregen, wat het volgens mij niet is. Hoe zijn jullie ervaringen met deze gave?

15 opmerkingen:

  1. Ik geloof er helemaal niks van.
    Gelukkig geen ervaringen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij is die vrouw gewoon in de war en is het een kungfu kreet. Sjattak kledder dakpan door geslagen.
    Die assiebassie lijkt me een Surinaamse kreet voor sambal trassie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, ik heb ooit eens vernomen van iemand die in de samenkomst met tongen sprak, hetgeen sterk geleek op 'Kukelekuu!' Degene die het vertaalde kon er niets anders van maken dan 'Ontwaak!'

    Ok, dit bovenstaande moet je maar met een grote korrel zout nemen :)
    Ik geloof zeker dat tongentaal vaak geïmiteerd wordt. Maar ja, als op zo'n gave de nadruk wordt gelegd, werk je zoiets misschien ook wel in de hand (mensen voldoen nu eenmaal graag aan bepaalde verwachtingen).

    Zelf heb ik daar niet zulke ervaringen mee. Hoewel tongen soms 'raar' overkomen hoeven ze daarom nog niet 'nep' te zijn - da's weer de andere kant...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha er zat in ieder geval bij die ervaring dan nog een vertaler bij. Nou mazzel dan. Haha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt als iemand die een speciaal soort "tartaar" bij de keurslager aan het bestellen is. "Doet u mij maar twee ons sjakatakatartaar hier en twee ons daar."

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zelf geloof ik dat met pinksteren toen, echte vreemde talen werden gesproken.
    Immers:
    Eenieder hoorde de boodschap in eigen taal, en dan staat er van waar eenieder kwam.
    Geen gebazel dus.

    Daarnaast moet er in de gemeente ord zijn, niet meer dan 2 of 3 en t moet vertalld worden.
    Deze "eisen"gaat men vaak aan voorbij in de diverse gemeentes, t is eerde n kakafonie aan vreemde klanken en geluiden en dat alles door elkaar. Niet te volgen en zelfs enigszins de rillingen gevend.

    MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mee eens zeker weten. Wat mj zegt is maatgevend voor hoe we het in Gods woord kunnen lezen. IK heb het wel meegemaakt dat er vanaf het podium opgeroepen werd tot het lofprijzen in nieuwe tongen. Een nogal charismatische dame riep er toe op en toen barstte het los. Achteraf kwamen er veel vragen op grond van wat Mj aanhaalde.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn eerste en tevens laatste ervaring in een pinkstergemeente verliep precies zo. Ineens stond de gehele gemeente op en ging over op tongentaal. Ik vond t echt zó nep. Volgens mij doen veel mensen dit ook omdat ze bang zijn anders geen goede pinkstergelovige te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi SPiritus. Ik ben dus niet de enige die er zo over denkt? Ik voel gewoon dat men (misschien vaak zonder het te beseffen) de boel in de maling neemt. Dat neem niet weg dat ik geloof in tongentaal en het ook spreek.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Er is heel veel namaaktongentaal. Heb ik op mijn site al vaak vermeld.
    Ook het artikel: Ontvangt de H Geest en geen imitatie en/of valse geest.
    Bij de meeste gemeenten is de tongentaal nep.

    Robin

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dus geen sjaksjaktier en sjaksjaktaar? Zit ik me voor niets weer gek te oefenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jammer dat niemand iets positiefs te zeggen heeft. Ik bid elke dag in tongentaal, want dat bouwt mij op zegt de Bijbel. Gelukkig maar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Moge

    Ja Marja gebruik jij het zoveel? Ik merk dat ik automatisch overga tot het gebruik van deze gave zeker op momenten van geestelijke strijd. Maar altijd voor mijzelf en nimmer zonder vertaling openbaar en al helemaal niet zomaar wat losse kreten die ik 50 maal herhaal. In dat, zit nou net de reden dat er over het algemeen afkeurende geluiden te horen zijn want ik meen dat er meer zijn die deze gave ontvangen hebben en hem goed gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik gebruik hem heel praktisch Clint, ik bid en vraag om vertaling, zo schrijf ik mijn boeken en columns! Klinkt misschien gek, maar 't is echt zo :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nou nee niet echt gek, het is tenslotte een prachtig geschenk om God groot te maken en te luisteren naar wat er door de Geest zoals tot Hem gesproken wordt want het is tenslotte een onuitsprekelijk verzuchten in aanbiddende woorden tot Hem.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.